top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תmetodo Operations

שטיחון יומולדת מונטסורי

עודכן: 4 ביולי

כל מה שצריך לטקס יום הולדת מונטסורי שמח ובעל משמעות


 

יום ההולדת זהו יום מיוחד ומרגש עבור ילדים! לרוב מציינים את היום החגיגי עם עוגה טעימה, נרות, בלונים, שירים והגישה המונטסורית מציעה לנו תוספת נפלאה לכל חגיגה: טקס יום הולדת יפהפה ומרגש. הטקס הוא חלק מתפיסת העולם המונטסורית, שמכבדת ומעצימה ילדים באופן המעודד למידה והבנה של מושג הזמן, התפתחות אישית ויצירת קשר קוסמי רחב בין הילד לבין העולם בו הוא נמצא. והכי חשוב: כל ילד וילדה שחווים את הטקס מקבלים תחושת ייחודיות והערכה מסביבת המשפחה הגרעינית וגם מסביבת הקהילה והחברים.


הטקס פותח על ידי אנשי חינוך והורים מונטסוריים בכל רחבי העולם שחיפשו דרך נעימה וטקסית לחגוג ימי הולדת במסגרות המונטסוריות וגם בבית בהתאם לרוח הגישה. על כן, אין דרך אחת נכונה לחגוג את הטקס המונטסורי, ובכל מקום הוא יראה מעט אחרת. את הרעיונות וההצעות שתפגשו כאן ביססנו על הניסיון רב השנים של אבי חדד, הבעלים של מיטודו מונטסורי, מתוך עבודתו כמוביל ומנהל ׳גן הפיקוס׳ המיתולוגי בתל אביב. 




כוכב הטקס הוא שטיחון יומולדת עגול יפהפה ועליו מסומנות באופן ויזואלי ובולט ארבעת עונות השנה ו-12 חודשי השנה. השטיחון של מיטודו הוא פיתוח משותף של אבי, יחד עם מעצבת הטקסטיל שני בטש בעלת המותג SHANGI. השטיח הייחודי עשוי בעבודת יד מוקפדת בפורמט הרכבה DIY המשלב את הילדים החוגגים בהכנות לטקס ומרחיב את אפשרויות הלמידה מעבר ליום החגיגה עצמו.


מטרתו המרכזית של שטיח יום ההולדת היא להמחיש עבור הילדים הצעירים בצורה נגישה כיצד חלפה שנה שלמה מאז יום ההולדת הקודם וכמה שהם צמחו וגדלו מאז.


נקודת הייחוס שלנו היא השמש, שסביבה כדור הארץ מסתובב במשך שנה אחת שלמה, ממש כמו הילד.ה שחווה שנת חיים שלמה מיום ההולדת הקודם ועד יום ההולדת הנוכחי.


כדי לעשות זאת מצטרפים לשטיחון בתוך ערכת יום ההולדת המונטסורית שני עזרים מתוקים שמטרתם להמחיש את הרעיון: כתר צהוב חגיגי המייצג את השמש וגלובוס המייצג את כדור הארץ ואת הסיבוב שלו סביב השמש.




על מנת להמחיש את תהליך ההתפתחות והצמיחה האישי של כל ילד וילדה ולהדגים באמצעים מוחשיים את מושג הזמן המופשט, אנחנו נשתמש בתמונות של הילד, תמונה ראשונה מזמן הלידה ותמונה נוספת לכל שנה שחלפה מאז.


טיפ שלנו: את התמונות ניתן להדפיס במדפסת ביתית ולניילן במכונת למינציה ביתית והכי טוב לשמור את התמונות יחד עם השטיחון כך שבכל שנה תצטרכו להדפיס תמונה אחת בלבד וכך גם לייצר המשכיות עבור הילד.ה.


אז יש לנו שטיחון (יפהפיה!), כתר שמש, גלובוס ותמונות מתוקות.

ועכשיו נתחיל בטקס עצמו:


1. את השטיחון נפרוס במרכז החדר, טרם תחילת החגיגות.

נזמין את הילד.ה החוגג.ת להניח את עונות השנה בהתאם למיקומן על גבי השטיח, הן מתחברות בסקוטש ואין קל מזה. העונות השונות מיוצגות על ידי עץ שעובר שינוי ויזואלי בכל עונה, וצבע הרקע של העץ תואם למיקומו המיועד על גבי השטיחון כך שיש בקרת טעות מובנית.

נזמין את הילד.ה החוגג.ת להניח את שמות החודשים על השטיחון, שימו לב שלכל חודש מוצמד המספר המציין את החודש (ניתן להזמין גרסה של השטיחון עם ציון החודשים העבריים) ושגם כאן יש בקרת טעות המבוססת על צבע הרקע כך שאין צורך לדעת לקרוא ולכתוב והעבודה עם שמות החודשים והמספרים מייצרת חשיפה אגבית טובה לנושא.

זהו, השטיחון מוכן!




2. נזמין את המשפחה ו/או החברים בגן להצטרף לחגיגה

ונבקש מהילד.ה החוגג.ת לבחור מי מבין המשתתפים יהיה השמש, שיחבוש את הכתר ויעמוד במרכז השטיחון.

אפשר לייצג את השמש באמצעות נר, מנורה קטנה, או כדור צהוב ואנחנו ממליצים על שילוב של ילד.ה נוספת בטקס, או הורה/ סבא/סבתא כדי להפיח בשטיחון חיים נוספים מעבר לאלמנט דומם סטטי. במידה והילד לא מעוניין לבחור (זה בסדר, זה קורה, אנחנו פה בשביל ללכת אחרי הילד…) אפשר להניח את כתר השמש החגיגי במרכז השטיחון.


3. כשכולם מכונסים סביב השטיחון והילד, נציג את התמונות של הילד.ה בפני כולםהזמינו את הילד.ה החוגג.ת להציג את התמונות בפני משתתפי החגיגה.אפשר לעשות את זה בצורה חידונית ומשעשעת כמו למשל לבקש מהילדים בקהל לנחש בן כמה היה הילד כשהתמונה צולמה . אפשר להציג גם פריטים מיוחדים שקשורים לילד ולמסע שכבר עבר בעולם כמו צמיד הלידה והכובע שקיבל בבית היולדות, מוצץ, ספר אהוב, או בובה - כל דבר שקושר בין התמונה לסיפורים קצרצרים שנספר בהמשך הטקס ומעניקים את ההתייחסות המיוחדת לילד.ה ומדגישים את השמחה וההוקרה שלנו לייחודיות ולשמחה שלנו ביום ההולדת. כמו למשל:הנה כובע צמר קטנטן, האם הכובע הזה לדעתכם מתאים לראש של גאיה בת הארבע? לא… הוא קטן מדי! 

זה הכובע שגאיה חבשה על הראש כשהגיעה הביתה עם אמא ואבא מבית היולדות!

המטרה שלנו היא להשאיר את הילד.ה במרכז החגיגה ובו זמנית לשתף את שאר החברים המשתתפים כדי שיהיה להם מעניין וכיף.





4. הגיע הרגע הגדול: הקפת שטיח יום ההולדת!

עכשיו נבקש מהילד.ה החוגג.ת לאחוז את הגלובוס, לעמוד מול החודש בו נולד ועם כיוון השעון ללכת את מספר השנים שחלפו מאז הלידה. בגיל שלוש למשל, יהיו אלה שלושה סיבובים מלאים סביב השטיח.

את הסיבוב אפשר ללוות בשיר קבוע, דקלום או מוזיקה.

בכל פעם שסיבוב אחד מסתיים - נבקש מהילד לעצור ואז אפשר לבקש מההורים או האחים, החברים, או צוות הגן לספר משהו קטן מיוחד שאותה ילדה או ילד אהבו או עשו בגיל הזה.

לדוגמה:

בגיל שנתיים, עופרי אהבה כל כך ללכת לבריכה עם אמא, אבא ואח שלה.

או - בגיל שלוש, המאכל שעידו הכי אהב לאכול היה שניצל עם אורז.

זה מקסים ומרגש ומספיק משפט אחד כדי לתת לילדים תחושה שאנחנו מכירים ואוהבים אותם בדיוק כמו שהם.




5. זהו, תם הטקס!

עכשיו אפשר לכבות את הנרות ולאכול עוגה מתוקה וטעימה.




מאיזה גיל?

את הטקס אנחנו ממליצים להתחיל לקיים מגיל שלוש ועד גיל שש-שבע, אבל הוא כמובן מתאים לכל הגילים ותמיד אפשר לעשות לו את ההתאמות שלכם כדי שיהיה מעניין, מרגש ומשמח.

בגן - מומלץ לגני 3-6, בקבוצת הגיל הזו הילדים יוכלו להפיק את המירב מהבחינה הפדגוגית וההתאמה לשלב ההתפתחות בו הם נמצאים, אך ניתן לערוך התאמות כך שיתאים לקבוצת גיל צעירה יותר עם חוגגים צעירים בני שנתיים - שלוש, שיוכלו לקבל ערך מהטקסיות החגיגית ולהניח תשתית להמשך.

בבית - מתאים לכל בני ובנות הבית - גם לגדולים וגם לקטנטנים שרוצים לקחת חלק ולהשתייך לטקסיות המשפחתית. 


מידע נוסף למתעניינים אודות טקס יום ההולדת המונטסורי:

בתקופת הילדות, מגיל לידה עד שש - השלב ההתפתחותי הראשון על פי מונטסורי , ילדים מאוד מרוכזים בעצמם והטקס המונטסורי קושר בצורה מוחשית ונגישה בין המושגים המופשטים כמו ״שנה״ או ״זמן״ לבין יום ההולדת הנוכחי והזמן שחלף מאז יום ההולדת הקודם ותהליך הגדילה שעברתי בזמן הזה. כשהילדים צועדים סביב השטיחון כמניין שנותיהם הם למעשה חווים ״דרך הרגליים״ את מושג הזמן. וכשהטקס נעשה באופן עקבי וקבוע מדי שנה (ואם בגן שעורך את הטקס, הם חווים אותו בתדירות גבוהה דרך הילדים האחרים שחוגגים) זה מסייע להטמעת הרעיון מכיוון שכל שנה הילדים יחוו את הטקס באופן שונה, המותאם לתהליך ההתבגרות והגדילה.


תודה ענקית לאירנה וליילה מסייקל,  מרכז למידה מונטסורי, על הלוקיישן לצילום והבנות המתוקות שלקחו חלק וחגגו איתנו https://cyclemontessori.com/

186 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page