top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תmetodo Operations

שעון לפי גישת מונטסורי: הקנייה ותפיסת הזמן



השעון משמש אותנו ככלי חשוב בניהול סדר היום והחיים בכלל. 

במונטסורי אנו נעזרים בו באופנים שונים להקניית תפיסת הזמן לילדים. 

בעבר, בני האדם קבעו את לוח הזמנים שלהם על פי תנועות הטבע - זריחה ושקיעה של השמש, עונות השנה ועוד. עם התפתחות הציוויליזציה והמצאת האור המלאכותי, האנושות החלה לחפש דרכים למדוד ולשלוט בזמן באופן מדויק יותר.

הבבלים הקדמונים היו הראשונים שפיתחו שיטת מדידה של הזמן באמצעות חלוקת היממה ל-24 שעות, על בסיס תצפיות על תנועת כוכבי הלכת. הם התבוננו על השמים וגילו שהכוכבים חוזרים למיקום הראשוני שלהם לאחר 360 ימים, מכך הם הסיקו שהשנה מורכבת מ- 360 ימים. הם חילקו את המעגל הגאומטרי ל-360 מעלות, המספר 60 קיבל חשיבות רבה אצל הבבלים, בין היתר מכיוון שהוא המספר השלם הקטן ביותר המתחלק ב-1,2,3,4,5,6,10,12,15,20 ו-30 ללא שארית. חשיבות המספר 60 באה לידי ביטוי בחלוקת השעה לשישים דקות והדקה לשישים שניות. הקשר בין המונח "מעלה" למספר 60 נובע מהשפה הלטינית, שם המילה 'צעד' היא "גרדוס" ומכאן נגזרה המילה "דגרי" (Degree) באנגלית מעלה. כך שכל 'צעד' של הכוכבים במעגל נמדד במעלות.

בחינוך מונטסורי התלמידים משתמשים בשעון לא רק כדי ללמוד חלוקת זמן, אלא גם כדי לרכוש הבנה מעמיקה של מושגים מתמטיים כמו חלוקה לחלקים שווים, זוויות ומעגלים. השעון מאפשר להמחיש בצורה מוחשית את המושגים האלה.

מעבר לכך, השעון לפי גישת מונטסורי משמש ככלי המחשה לתופעות טבעיות כמו מחזורי היום והלילה, זריחה ושקיעה, באמצעות מודלים המדמים את תנועות כדור הארץ וכוכבי הלכת. התלמידים יכולים לצפות ולהבין את הקשרים בין תנועות אלו לבין חלוקת הזמן.

לסיכום, השעון איננו רק כלי טכני למדידת זמן, אלא משמש כלי חינוכי מרכזי להקניית מושגי יסוד במתמטיקה, מדעי הטבע והבנת המרחב והזמן אצל הילדים. זהו כלי רב-ממדי התורם להבנה מעמיקה של המציאות המדעית והמתמטית.


✨המלצות לפעילויות עם ילדים להקניית תחושת הזמן ✨


🕰 הראו לילדים שעון עם מחוג שניות, ספרו ועקבו איתם 60 שניות כדי להמחיש מהי דקה.


👁 בקשו מהילדים לעצום עיניים ולהרים יד כשלדעתם עברה דקה - הם יגלו שזה לא כל-כך פשוט לאמוד 60 שניות מבלי למנות אותם.


🤸‍♀️ בצעו פעילויות שונות במשך דקה (קפיצות, דילוגים, ריצה, גלגול ידיים, המתנה עם עיניים עצומות, הקפצת כדור…). הילדים יגלו כי לעיתים דקה יכולה להרגיש כמו הרבה זמן ולחילופין מעט זמן, תלוי מה אנו עושים.


⏱ הניחו לילדים לבחור פעילות ולנחש כמה פעמים יספיקו לבצע אותה במשך דקה.


יעוץ פדגוגי ע"י הדר פלד ממרכז Milla Montessori


אנו מזמינים אתכן להתרשם ממגוון העזרים באתר שלנו לרכישת ידע הקשור לשעון וזמן.






39 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page